Hvordan forebygger man infektioner i skeden?

I denne artikel kan du lære om de forskellige måder, hvorpå du kan hjælpe med at forebygge vaginale infektioner på en naturlig måde. Personlig hygiejne er nøglen.
Hvordan forebygger man infektioner i skeden?

Skrevet af Ekhiñe Graell

Sidste ændring: 26 august, 2022

Ændringer i den vaginale pH-værdi kan resultere i et miljø, der er egnet til udvikling af bakterie-, svampe- og virusinfektioner. I sig selv er det et fugtigt og varmt miljø. Derfor kan mikroorganismer sammen med andre faktorer formere sig i skeden og forårsage infektioner i skeden.

Mange af disse infektioner opstår i forbindelse med seksuel kontakt. De kan dog også være resultatet af bl.a. dårlig hygiejne, brug af offentlige toiletter, stress eller undertøj.

Det anslås, at 8 ud af 10 kvinder har lidt eller vil lide af dem mindst én gang i deres liv. Der er dog gode nyheder: Der er foranstaltninger, der kan anvendes for at undgå udviklingen af disse infektioner. Her er 9 af dem, der kan hjælpe. Prøv dem!

1. Personlig pleje

Vand fra brusehoved kan bruges til at forebygge infektioner i skeden

Personlig pleje og hygiejne er meget vigtigt for at forebygge infektioner i skeden.

Dette skal udføres med stor omhu, da skeden er følsom og dens flora kan ændres af ethvert aggressivt middel. Desuden skabes der på grund af dens karaktertræk ofte et passende miljø til dyrkning af gær og bakterier. Derfor er det bedst at bruge en sæbe, der respekterer dens naturlige pH-værdi. Samtidig er det vigtigt altid at tørre sig forfra og bagtil.

2. For at undgå vaginale infektioner skal du lære om kønssygdomme

Seksuelt overførte sygdomme er smitsomme og er en af de vigtigste årsager til vaginale lidelser. At lære dem grundigt at kende er derfor det første skridt til at træffe de nødvendige forebyggende foranstaltninger. Dette vil ikke kun garantere en god sundhedstilstand, men vil også give dig mulighed for at have et sundt sexliv.

3. Undgå sæber

Nogle mennesker tror, at sæbe er den bedste måde at holde dårlig lugt og infektioner væk på. Undersøgelser har dog vist, at det er skadeligt at vaske indersiden af skeden, da det ødelægger de sunde bakterier, der forhindrer infektioner.

Forstyrrelse af dit mikrobiom kan føre til stærk følsomhed, hvilket kan føre til spredning af gær, bakterier og andre patogener.

4. Undgå tætsiddende tøj

Jeans hænger på bøjler

Bukser, leggings og andre lignende beklædningsgenstande, der er for stramme, kan blokere ventilationen af intimområdet og skabe et varmt og fugtigt miljø, der fremmer bakterievækst. Brug om muligt løstsiddende tøj – lavet af naturfibre – der tillader luft at passere til denne del af kroppen.

Det er vigtigt at huske at skifte trusser og lignende regelmæssigt, især efter fysisk aktivitet.

5. Skift tøj efter træning for at undgå infektioner i skeden

Den sved, der frigives under træningen, absorberes af tøjet og kan, hvis den er i kontakt med huden i længere tid, forårsage infektioner. Derfor er det vigtigt, at du tager sportstøjet af så hurtigt som muligt, lægger det til vask og tager et brusebad med en mild sæbe, inden du tager rent tøj på.

Det er ikke en god idé at genbruge sportstøj flere dage i træk, især ikke under menstruation eller i den varme årstid, hvor risikoen for infektioner stiger.

6. Brug ikke parfume eller lignende produkter

Parfume og lignende midler er ikke egnet til brug i dit intimområde, da de indeholder forskellige komponenter, der ændrer den vaginale flora eller mikrobiota og gør området sårbart. Ligeledes er vaginal deodoranter produkter, der indeholder kemikalier, som er for aggressive og også ændrer mikrobiotaen.

Selv om nogle kvinder finder tilstedeværelsen af udflåd ubehageligt, er det vigtigt at vide, at det holder skeden smurt og beskyttet. Når man bruger disse produkter, tørrer området ud. Dette kan øge risikoen for infektioner, og det kan også påvirke sexlivet.

Hvis du har spørgsmål om, hvilken type intimhygiejneprodukter du skal bruge dagligt, samt andre retningslinjer i forbindelse med dette spørgsmål, bør du kontakte din gynækolog.

7. Styrkelse af immunforsvaret mod infektioner i skeden

Immunforsvaret er ansvarligt for at producere antistoffer til at bekæmpe patogener, der forsøger at angribe kroppen. Derfor er en afbalanceret kost, daglig vandindtagelse og andre sunde vaner de grundlæggende måder at holde det sundt eller om nødvendigt styrke det på.

For at styrke det ekstra kan du prøve at minimere industrielle fødevarer (snacks, slik, ultraforarbejdede fødevarer og visse drikkevarer) og øge dit indtag af friske fødevarer, såsom frugt og grøntsager.

8. Tag ikke for meget medicin

Visse lægemidler, såsom antibiotika, svækker bakteriefloraen og kan føre til svamp i de kvindelige kønsorganer.

Selv om nogle er beregnet til at bekæmpe infektioner, har mange vira og bakterier udviklet en resistens, der gør det muligt for dem at angribe. Desuden sænker et overdrevent forbrug af de kemikalier, de indeholder, forsvaret og gør kroppen modtagelig for spredning af dem.

Vi anbefaler, at du læser: Kan man behandle skedesvamp med hvidløg?

9. Brug bomuldsundertøj for at undgå infektioner i skeden

Kvinde bærer bomuldsundertøj for at undgå infektioner i skeden

Mange mennesker foretrækker undertøj lavet af blonder og lignende materialer, fordi de synes, at de er mere attraktive og sensuelle.

Problemet med dette er, at disse materialer ikke tillader huden at ånde godt. Desuden kan de ophobe fugt og forskellige typer mikroorganismer. For at undgå dette er det bedst at vælge bomuldstrusser og stof, der tillader mere ventilation.

Husk endelig, at du ud over disse tips bør besøge din gynækolog regelmæssigt for at kontrollere, at alt er i orden. Og hvis du tror, at du har en infektion, skal du ikke selvmedicinere, da det kan give bivirkninger, komplicere diagnosen og forlænge helbredelsestiden.

Det kan interessere dig ...
Sådan undgår man svampeinfektioner
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan undgår man svampeinfektioner

Omkring 75% af alle kvinder over 15 år har døjet med eller vil døje med svampeinfektioner i deres liv. Her er hvordan man undgår og behandler det.




Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.