Smørsyre: Fordele og bivirkninger

Vi vil fortælle dig, hvad smørsyre er, og hvorfor man bør sikre sig, at den er til stede for at undgå udvikling af inflammatoriske tarmlidelser. Læs videre.
Smørsyre: Fordele og bivirkninger
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Saúl Sánchez Arias.

Sidste ændring: 02 oktober, 2022

Smørsyre er en af de kortkædede fedtsyrer, der har et antiinflammatorisk potentiale og kan fungere som et energisk substrat for bakterier i fordøjelseskanalen. Der lægges stor vægt på disse forbindelser. Der er tegn på, at opretholdelse af en sund mikrobiota kan gøre en forskel for helbredet på mellemlang sigt.

Inden vi går i gang, skal det bemærkes, at for at sikre, at fordøjelsesprocesserne forløber gnidningsløst, skal diversiteten og tætheden af de mikroorganismer, der lever i tarmen, sikres. Ellers kan der opstå dysbiose med øget gæring og fremkomst af luft i maven, mavesmerter og diarré.

Hvad er smørsyre?

Smørsyre er en kortkædet fedtsyre, der dannes ved fermentering af opløselige fibre i tarmen. Det er det vigtigste energisubstrat i tyktarmen og stimulerer optagelsen af natrium og vand der.

Det hjælper også spredningen af de bakterier, der lever der. Ifølge en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Nutrients kunne det være en hjørnesten i forebyggelsen af sygdomme som f.eks. tyktarmskræft.

Hvorfor er det relevant for sundheden?

Det er vigtigt at bemærke, at denne type forbindelse har en afgørende antiinflammatorisk virkning. Derfor foreslås det, at dets tilstedeværelse i tilstrækkelige mængder ville være nøglen til håndtering af sygdomme som f.eks. irritabel tarm og Crohns sygdom.

Dette fremgår af forskning offentliggjort i tidsskriftet Current Pharmaceutical Design . Faktisk er man ved at afprøve tilskud med dette element til forebyggelse og behandling af disse sygdomme.

Det kan endda have en positiv virkning på immunforsvaret. Mikroorganismerne i mave-tarmkanalen er trods alt en af de første barrierer for toksiner og patogener, der trænger ind i det systemiske kredsløb. Hvis der sikres en god tæthed af bakterier, vil det være mindre sandsynligt, at disse elementer ikke passerer gennem tarmepitelet.

Mikrobiota i tarm

Mikrobiotaens vitalitet er direkte forbundet med menneskets generelle sundhed.

Fiber og dens rolle

Det er vigtigt at sikre indtagelse af opløselige fibre for at konsolidere dannelsen af smørsyre internt. Faktisk bekræfter en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Nature Reviews de positive virkninger på fordøjelsessystemets funktion.

Generelt anbefales det især at spise havre og æbler, da de indeholder to positive stoffer: Betaglukaner og pektiner. Takket være dem vil dysbiose blive undgået.

Man må ikke glemme, at fibre ikke kun beskytter mod ændringer i mikrobiotaen, men også spiller en vigtig rolle i modulering af glukosens indgang i blodet. Dette forhindrer komplekse metaboliske sygdomme, såsom type 2-diabetes.

Det er også værd at nævne fiberens evne til at virke på appetitten og mæthedsfornemmelsen. Det kan forhindre hyperfagi (et overdrevent ønske om at indtage mad), hvilket kan resultere i et for stort indtag.

Kortkædede fedtsyrer beskytter også selv mod alle disse fænomener. Især mod de metaboliske.

Havregryn på fad med træske

Indarbejdelsen af fibre i kosten har mange fordele. En af dem er den rette stimulering af mikrobiotametabolismen.

Du er måske også interesseret i: Mikrobiota-tilgængelige kulhydrater

Smørsyre er et gavnligt stof

Smørsyre er et af de vigtigste energimæssige substrater for de mikroorganismer, der udgør mikrobiotaen. Det er et element med antiinflammatoriske egenskaber, og det vil hjælpe med at forhindre udviklingen af forskellige kroniske og komplekse sygdomme.

Af denne grund skal det syntetiseres korrekt, hvilket indebærer en tilstrækkelig mængde opløselige fibre i kosten. Der er ikke noget bedre til dette end at indtage grøntsager i store mængder.

I nogle situationer kan det være nødvendigt at supplere med et probiotisk supplement eller inkludere flere fermenterede fødevarer i kosten. Dette vil optimere fordøjelsesprocesserne og optagelsen af næringsstoffer.

Det kan interessere dig ...
Hvad er omega fedtsyrer 3, 6 og 9?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvad er omega fedtsyrer 3, 6 og 9?

Har du nogensinde hørt om omega fedtsyrer? I denne artikel fortæller vi dig alt om omega 3, omega 6 og omega 9. Udforsk deres mange fordele!



  • McNabney SM, Henagan TM. Short Chain Fatty Acids in the Colon and Peripheral Tissues: A Focus on Butyrate, Colon Cancer, Obesity and Insulin Resistance. Nutrients. 2017;9(12):1348. Published 2017 Dec 12. doi:10.3390/nu9121348
  • Silva JPB, Navegantes-Lima KC, Oliveira ALB, et al. Protective Mechanisms of Butyrate on Inflammatory Bowel Disease. Curr Pharm Des. 2018;24(35):4154-4166. doi:10.2174/1381612824666181001153605
  • Gill SK, Rossi M, Bajka B, Whelan K. Dietary fibre in gastrointestinal health and disease. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2021;18(2):101-116. doi:10.1038/s41575-020-00375-4